تولید کنندگان از نرخ پایین دارو می‌نالند، شهروندان از گرانی و کمبود/ عبده زاده: ریشه بیماری مشخص است!  

در حالی که تولید کنندگان و صاحبان صنایع دارویی از نرخ پایین دارو می‌نالند، در سویی دیگر شهروندان از گرانی و کمبود شدید مخصوصا درباره برخی از دارو‌ها گلایه‌مند هستند.
کد خبر: ۱۲۶۶۷۱۴
|
۲۹ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۹ 20 October 2024
|
738 بازدید
|

تولید کنندگان از نرخ پایین دارو می‌نالند، شهروندان از گرانی و کمبود/ عبده زاده: ریشه بیماری مشخص است!  

به گزارش سرویس اجتماعی تابناک، محمد عبده زاده رئیس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران، در گفتگو با خبرنگار اجتماعی تابناک، ریشه روند بیمار در تولید و توزیع دارو را در شیوه کار بخش دولتی و عدم تخصیص درست بودجه و نیز بدهی های انباشته به داروسازان  عنوان می کند.
رئیس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران با اشاره به مشکلات پرداختی دولت برای طرح دارویار گفت: متاسفانه بودجه طرح دارویار امسال به شکل منظم پرداخت نمی شود، چرا که به سازمان هدفمندی یارانه‌ها می رود و همین بودجه حداقلی که در لایحه بودجه ۱۴۰۳ برای طرح دارویار آورده شده منظم پرداخت نمی شود که باعث می شود وصولی صنعت دارو برای تامین مواد اولیه دچار مشکل شود.
 
بحران کمبود نقدینگی داریم
محمد عبده زاده گفت: کمبود دارو همیشه بوده ولی فراز و نشیب دارد. کمبود دارویی داریم اما الان بیشترین مشکلات شرکت‌های تولیدی ما مشکل بحران کمبود نقدینگی است. شرکت های تولیدی دارویی که به داروخانه ها و بخش خصوصی می دهند پول را  طبق سررسیدها دریافت می کنند اما مطالبات شرکت ها از بیمارستان ها و بخش دولتی و بیمارستان های زیر مجموعه دانشگاه های علوم پزشکی تا آخر مرداد ماه به ۲۹ هزار میلیارد تومان رسیده است.
وی ادامه داد: این امر باعث شده شرکتهای تولیدی به خصوص آنهایی که داروی بیمارستانی تولید می‌کنند، نقدینگی نداشته باشند و نمی توانند مطالبات خود را از بیمارستان ها بگیرند. در نتیجه برای ثبت سفارش و تخصیص ارز جهت خرید مواد اولیه دچار مشکل می شوند. این اتفاق باعث می شود کمبود دارو روند روبه رشدی داشته باشد. 
وی ادامه داد: از ابتدای هر سال افزایش هزینه‌های شرکت‌های تولیدی از جمله دستمزد و ایاب و ذهاب و نرخ ارز و ... را داریم. از  آنجایی که بسیاری از داروها حاشیه سود پایینی دارند  ضررده می شوند و تولیدی که دارند توجیه اقتصادی ندارد. هفت ماه از سال گذشته قیمت بسیاری از داروها اصلاح نشده است. متاسفانه شرکت های دارویی در موضوع قیمت ها آسیب پذیری بیشتری دارند. 
 
روند معیوب در طرح دارویار
رئیس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران اضافه کرد: متاسفانه بودجه طرح دارویار امسال به شکل منظم پرداخت نمی شود، چرا که به سازمان هدفمندی یارانه‌ها می رود و همین بودجه حداقلی که در لایحه بودجه ۱۴۰۳ برای طرح دارویار آورده شده منظم پرداخت نمی شود که باعث می شود وصولی صنعت دارو برای تامین مواد اولیه دچار مشکل شود. 
تولید کنندگان از نرخ پایین دارو می‌نالند، شهروندان از گرانی و کمبود/ عبده زاده: ریشه بیماری مشخص است!  
وی افزود: یکسری از طریق بهیاری مراکز درمانی دولتی است که عمده کار مربوط به این قسمت است و مقداری بدهکاری سازمان بیمه گر و طرح دارویار است. اینها کنار هم باعث شده روند کمبودها سیر صعودی داشته باشد و فکر می کنم در ماه های آینده هم بیشتر شود.
عبده زاده تصریح کرد: یارانه ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی برای مواد موثره دارو دریافت می کنیم، برای مواد جانبی و بسته بندی و آزمایشگاه ارز آزاد و تالار دومی هزینه می کنیم. زمانی که ثبت سفارش می کنیم و ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان به حساب بانک مرکزی واریز می کنیم به حساب خزانه می رود ما به التفاوت نرخ ارزی که پرداخت می کنیم باید به اخر زنجیره و سازمان بیمه گر داده شود. بحثی که داریم بر سر این موضوع است که مابه التفاوتی که از شرکت های دارویی می گیرند به موقع به سازمان های بیمه گر پرداخت نمی شود تا بدهی ارائه خدماتش را بدهد. 
 
حمایت لازم داریم، اما نه از جیب مردم
او با اشاره به اقداماتی که دولت باید در این زمینه انجام بدهد پاسخ داد: مهمترین کار این است که بدهی را با شرکت های دارویی تسویه کند. این بزرگترین لطف است و نمی خواهیم کمک دیگری به ما کنند. بدهی شان را پرداخت کنند تا بتوانیم دوباره مواد اولیه بخریم و داروها را تولید کنیم.
وی افزود: کشور نرخ تورمی دارد. صنعت داروسازی مانند دیگر صنایع کشور است نیاز به حمایت دارد. قیمت دارو باید متناسب با نرخ تورم کشور اصلاح شود. همزمان باید بیمه ها را پوشش بدهند نه اینکه از جیب مردم خارج شود. قیمت دارو متناسب با تورم افزایش یابد و بیمه ها را پوشش بدهند تا مردم و بیماران آسیب نبینند. 
او در پایان خاطرنشان کرد: نقدینگی که باید برای صنعت دارو ورودی باشد قسمت عمده آن بخش دولتی است آن هم با تاخیرهای بعضا بالای یک سال مطالبات شرکت ها را می دهند. در حالی که شرکت ها نمی توانند مطالبات خود را بگیرند. وام گرفتن هم راحت نیست، نتیجه این می شود که مواد اولیه و ذخیره ها در شرکت ها کاهش می یابد و دچار کمبود دارو می شویم. هر ماه و فصلی به شکلی این موضوع و چالش را شاهد هستیم. 

خبرنگار؛ زهرا ترابی

اشتراک گذاری
تور پاییز ۱۴۰۳
بلیط هواپیما
فرنام صنعت پاکسا
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۹
هر دو مشکل یکیست،،،کم ارزش بودن ریال
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۹
برای مردمی که سطح درآمدی آنها بسیار پایین تر از خط فقر است و ارزش پول آنها هر روز در حال کاهش است همه چیز گران است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۹
مشکل ارز دولتی است نباید به داروشازان داد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۹
مشکل دارو سازانها هستند که مربوط به نهادها . بنیادها و بانکها هستند و زورشان زیاد است که ارز می گیرند خروجی ندارند ، پرتفوی تجمیعی آنها در رابطه با صنعت دارو را منتشر کنید و ببرید زیر ذره بین
مجید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۹
چه خبره اوضاع !؟
پاسخ ها
بازنشسته حداقلی بگیر مفلس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۹
اوضاع قمر در عقرب است
و هر کسی بتواند جنس اش را با توجه به نرخ ارز و طلا که ساعتی در حال افزایش است ، گرانتر می‌کند

و بیچاره، کارگران و بازنشستگان حداقلی بگیر با ۱۶۰ دلار تا یک هفته اول ماه دیگر جیب شان خالی می‌گردد
یاسر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۹
بهش میگن فروپاشی اقتصادی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۹
دارو کجاش ارزونه ؟ دارو یکی از کم وزن ترین مواد مصرفی هست ! اگه به کیلو حساب کنی ؛ قیمت بعضی از داروها بخصوص آنتی بیوتیکها بالای میلیارده.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۹
هیچ کدام از این دردسرها را در دولت شهید جمهور نداشتیم
این پزشکیان چه بلایی بود که بر سر ما آمد...
ناشناس
|
United States of America
|
۱۳:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۹
اینجا ایران است !
برچسب منتخب
# حمله موشکی به اسرائیل # سید حسن نصرالله # نمازجمعه تهران # جنگ ایران و اسرائیل # سوخو # اس 400
الی گشت
قیمت امروز آهن آلات